Новий виборчий Кодекс восени не спрацює?

Закон, що вступив в чинності 1 січня 2020 року, новий Виборчий кодекс України має масу протиріч і неточностей, і в нинішньому вигляді не спрацює в ході осінніх виборів до органів місцевого самоврядування. Якщо до квітня в Кодекс не будуть внесені зміни, які заповнять всі прогалини, осінні вибори пройдуть під знаком масових порушень, судових спорів, скасувань результатів голосування і масових фальсифікацій. Таку точку зору висловив екс-заступник глави ЦВК Андрій Магера в ході прес-брифінгу.

Одна з головних проблем – різні виборчі системи. Для територіальних громад, в яких проживає 90 000 виборців, вибори в органи місцевого самоврядування відбудуться за мажоритарною системою, тоді як для 30 ОТГ (понад 90 000 виборців) і 22 міст-мільйонників передбачена пропорційна партійна система. При цьому новий Кодекс не дає чіткої точки відліку – з якого саме моменту буде фіксуватися кількість виборців і визначатися система голосування для кожної конкретної ОТГ.

«Ми пам’ятаємо, що в Павлограді, до виборів 2015 року, було зареєстровано понад 90 000 виборців, а після виборів їх стало менше. І таких ОТГ, в яких кількість виборців наближене до 90 000 чоловік, в Україні дуже багато. Як будуть орієнтуватися місцеві громади з приводу системи голосування, за скільки часу до виборів повинен бути затверджений реєстр виборців? Кодекс не дає відповіді на це питання», – каже Магера.

Експерт зазначив також, що партійний принцип виборів для великих ОТГ не відповідає інтересам місцевих громад, так як Кодекс передбачає для партій абсолютно необгрунтований прохідний бар’єр в 5%. Це відкине на узбіччя невеликі регіональні партійні структури, в результаті чого в районні та обласні ради прийдуть чужі місцевим жителям представники загальнонаціональних політичних сил.

«Я не можу зрозуміти, навіщо потрібен якої б то не було прохідний бар’єр? Районні та обласні ради не формують на відміну від парламенту коаліцію і не створюють своїх виконавчих органів », – дивується Магера. На його думку, законодавцям необхідно внести до Кодексу поправку, що дозволяє подавати на участь у виборах списки незалежних кандидатів, що частково б відновило баланс інтересів ОТГ в представницьких органах влади.

Сьогоднішнім реаліям не відповідає і механізм виборів до районних рад. В силу адміністративно-територіальної реформи, в Україні постійно йде об’єднання населених пунктів в ОТГ. І є такі випадки, коли одна ОТГ включає в себе кілька районів. В який саме райрада повинні будуть вибирати депутатів виборці таких територіальних громад також незрозуміло.

Нарешті, Кодекс не надає дієвих механізмів захисту від ймовірних фальсифікацій. Зокрема – «туризму виборця». Документ передбачає, що внутрішньо-переміщені особи мають право вибрати або змінити виборчу адресу всього за 5 днів до виборів. Таким чином, проконтролювати не голосувала чи потенційний «турист» кілька разів в різних населених пунктів, буде дуже проблематично, в силу ймовірних збоїв електронних реєстрів, або банальної недбалості представників окружних виборчих комісій.

Джерело: https://praktika-vlasti.com.ua/ua/23541-2/