Як вивчити іноземну мову, якщо немає ні часу, ні мотивації. 13 ідей від психотерапевта

Як вивчити іноземну мову, якщо немає ні часу, ні мотивації. 13 ідей від психотерапевта

racorn/Depositphotos

Відразу хочу розчарувати любителів легких рішень: зовсім без праці не вийде.

В житті багато стресу, мало мотивації, немає зайвих грошей, зате є розпухла голова, в яку вже нічого не лізе. Я пропоную загальний план: що потрібно знати і робити, щоб все ж таки вивчити мову в таких умовах. І не тільки вивчити – а зробити це відносно швидко, майже безкоштовно і не з’їхати з глузду. Так, таке можливо.

Оскільки моя професія – психотерапія та консультування, то і вивчення мови я розглядала як якийсь психодинамічний процес зі своїми конфліктами, мотивами, перешкодами та потребами. Кожна з цих складових впливає і на результат, і на швидкість просування. Давайте спробуємо розібрати мою психологічну призму сприйняття і подивимося, що з неї вам підійде.

Відразу хочу розчарувати любителів легких рішень: щоб зовсім без праці – так не вийде. Все одно доведеться інвестувати, як мінімум, час. Все одно доведеться прикладати зусилля. Але не так, щоб впасти замертво. Але доведеться. Але не дуже багато.

1. Скільки ж інвестувати і як взагалі орієнтуватися?

Перший числовий орієнтир: розраховуйте, що вам потрібно буде приблизно по 100 годин для просування на кожен наступний рівень володіння мовою. Комусь знадобиться трохи більше, комусь менше. У ці години входить все: читання, письмові вправи, усна мова, а також будь-які «шматочки» мови, які вдасться схопити (що особливо актуально для тих, у кого є можливість зануритися у мовне середовище).

Другий числовий орієнтир: щоб почати користуватися мовою, не напружуючись, вам потрібно досягти словникового запасу приблизно в одну тисячу слів, і дізнатися 40-50 граматичних правил. Для цього достатньо 9-10 місяців регулярних занять

Повністю заборонити іншим людям виправляти вас, коли ви про це не проситеТретій числовий орієнтир: якщо ви зможете щось робити мовою, що вивчається хоча б 30 хвилин на день, то за рік гарантовано досягнете стійкого рівня В1 – тобто, почнете говорити, читати, писати без зусиль.

Все це виглядає цілком підйомно, чи не так?

2. Скільки це буде коштувати?

Хороші новини. Якщо мова, яку ви навчаєте, не дуже рідкісна – то безкоштовних матеріалів, курсів і можливостей її вчити ви наберете стільки, що просто не встигнете їх усі охопити, тому що вивчите раніше. Плюси безкоштовних ресурсів ще й у тому, що вони всі, як правило, різні, і підходять до мови з різних позицій – а це саме те, що вам потрібно (чому – скажу далі). З обов’язкового – готуйтеся купити хороший підручник, словник, ну і стопку зошитів. Є шанс, що більше ні на що витрачатися не доведеться.

Ідея № 1. Репетитора, якщо вже дуже хочеться, краще брати на короткий час для закріплення великих пластів пройденого. Час занять з репетитором може бути всього 10% від усіх занять – головне не скільки, а коли.

3. Що вам допоможе, а що стане на заваді?

Важлива річ, яку варто тримати в голові, сідаючи займатися: існують як фактори, що сприяють, так і такі, що перешкоджають. І всі вони, як це не сумно, будуть періодично галасувати і штовхатися у вашій бідній голові. Це ті самі конфлікти, мотиви і потреби, про які написано парою абзаців вище, а ще це властивості характеру і деякі природні здібності. Щоб рухатися вперед, доведеться вчитися ними жонглювати, а деякі з них – об’їжджати на кривій козі. Наприклад, заважати вам буде:

А) Мотивація

Мотивація навряд чи буде допомагати. Оскільки «правильної» мотивації для дорослих, про яку трублять всі мовні тренінги і курси, і на якій можна їхати вперед, як на бензині, – не існує. Тобто, це такий казковий кролик, якого ніхто не бачив, але він ніби як є. Насправді – ні. В основі всіх пропонованих мотиваторів так чи інакше лежить самообман, і якщо ви доросла людина, то він просто не спрацює. Єдиний широко відомий вид мотивації, що допомагає – закохатися у носія мови. Але тоді вам не потрібні ніякі статті! Загалом, один розлад.

Так що пропоную відразу, з самого початку виходити з факту, що мотивації у вас нуль, і вище не буде. Нова мова – це завжди стрес, напруга, проблеми, роздратування і в якомусь сенсі насильство над собою, навіть коли у вас сто тисяч раціональних аргументів. Тому (а також тому, що ваше звичайне життя нікуди не поділося і є багато інших задач) періодично вам буде неймовірно важко змусити себе продовжувати. Потрібно буде враховувати ці напади (кризи мотивації), і заздалегідь підготувати собі інші види палива».

Ідея № 2. Відносно ефективним видом палива може бути ось такий: «чим швидше я вивчу цю прокляту мову (правило, вправу), тим швидше ці муки закінчаться». Злегка похмуро, зате освіжає.

Б) Особистісні якості

Якщо ви вивчаєте нову мову, то неминуче якусь частину часу проведете в стані сліпого безпорадного кошеня, який скрізь тикається і поняття не має, як треба. Ще частину часу будете спілкуватися в стилі «моя твоя говорити кагділа». Ще частину часу будете втомлюватися, видихатися і ліпити набагато більше помилок, ніж могли б. Нарешті, останній бастіон – спілкування з носіями і складні помилки через незнання, які всім здаються страшенно смішними. Так що, якщо у вас є внутрішній перфекціоніст, або внутрішній невеликий нарцис, або внутрішній критик, або ще хто-небудь настільки ж внутрішній – то персональне пекло після кожного такого епізоду завжди буде до ваших послуг.

Ідея № 3. Щоб не занадто мучитися на цю тему, заздалегідь видайте собі дозвіл помилятися і «лажати» мінімум третину від загального часу навчання. А потім зловіть хвилю і робіть це з кайфом. Знаходьте смішне у своєму блуканні, діліться помилками в соцмережах і т. д. Перетворіть це на окрему частину процесу, вона корисна!

Ідея № 4. Також корисно знати, що темпи вашого просування будуть скорочуватися експоненціально. На початку швидкість буквально космічна: місяць – і ви можете підтримати нескладну розмову! Вау! А от потім вже не так швидко. І чим вище рівень знань, тим повільніше прогрес, а значить – складніше помічати якісні стрибки. Будьте до цього готові і не лайте себе, це абсолютно нормально.

В) Досвід навчання мови в радянській системі

Спробую коротко викласти. У вітчизняній педагогічній системі при вивченні іноземних мов є декілька, на мій погляд, психологічно шкідливих установок. По-перше, учню, що робить перші проби нової для себе мови, дається критично мало підтримки (або взагалі не дається ніскільки). По-друге, наголос на знання: граматику і кількість слів, а не на те, щоб як можна швидше почати використовувати мову. По-третє, категорично не вітаються помилки. На них вказують, за них знижують оцінки та інше, що формує типовий психологічний блок нашої людини: ніби-то знаю, але говорити від жаху не можу, адже ідеально не вийде. А якщо почну говорити, то буду так боятися зробити помилку, що забуду все, що знаю. Виходить не мова для людини, а людина для мови.

Ідея № 5. Якщо ви вже подряпані вітчизняною системою, і боїтеся зайвий раз відкривати рот, знайдіть когось, хто буде підтримувати вас у помилках. Так, саме так. Активно хвалити за сам факт проб і вправ, відзначати помилки як свідчення прогресу і старанності, а не як промахи.

Ідея № 6. Повністю заборонити іншим людям (особливо – більш просунутим співвітчизникам) виправляти вас, коли ви про це не просите. Наприклад, коли намагаєтесь написати щось новою мовою в фейсбук або сказати вголос. Непрохані виправлення здорово демотивують (а мотиваціїж і так нуль). Ще вони створюють відчуття «ну от, нічого поки не можу». Навіщо воно вам?

Г) Ваша рідна мова

І знову тут все вірно. Та мова, якою ми думаємо, і структуру якої відчуваємо інтуїтивно, у вивченні будь-якої іншої мови обов’язково підкладе нам свиню, і не одну. Якісь правила ми будемо запам’ятовувати занадто болісно, тому що з позиції рідної мови вони нелогічні і взагалі антизапам’ятовувані. Які помилки ми будемо робити постійно, тому що, знову ж таки, з позиції рідної мови неправильний варіант логічніше. Окремі нові звуки будуть зав’язувати вузли на тому язиці, який у нас у роті, тому що він занадто звик до інших звуків, рідніших. І так далі.

Ідея № 7. На самому початку вивчення нової мови знайдіть список типових помилок і труднощів, які очікують носіїв вашої рідної мови. І прицільно слідкуйте за тим, щоб їх відловлювати. Купу часу собі заощадите.

А чи є щось, що вам допоможе? Так. Допоможе вам…

А) Досвід вивчення іншої іноземної мови

Якщо ви хоча б починали вчити будь-яку іншу мову, нехай навіть і не вивчили, нехай не використовуєте – все одно це безцінно. Будь-яка наявна мова дає змогу легше засвоїти граматичну структуру і словотвір нової мови. Чим більше мов у вас в активі – тим краще.

Ідея № 8. Пошукайте списки слів і граматичних правил, які у новій мові схожі на слова мови, яку ви вже вчили чи знаєте. Так легше буде запам’ятовувати. Способів запам’ятовування краще мати якомога більше, щоб їх можна було змінювати під час мотиваційних криз (а вони будуть постійно – ми ж пам’ятаємо про нуль мотивації).

Б) Знання своїх власних можливостей

Тут зрозуміло без додаткових пояснень. Хороша пам’ять, здатність концентрувати увагу і інші принади дають нам можливість вчитися, нарощувати словниковий запас і запам’ятовувати правила і ряди слів. Але є й інші навички та вміння, які прийдуть вам на допомогу, незважаючи на мізерні ресурси і відсутність мотивації (так, її все ще немає, це треба постійно пам’ятати).

Ідея № 9. Використовуйте свої сильні місця. Наприклад, ви візуал – отже, картинки з написаними словами у вас підуть краще аудіозаписів. Або ви краще навчаєтеся, коли хтось вас перевіряє – знайдіть таку людину. Або ви адреналіновий прокрастинатор, і можете легко запам’ятовувати великі обсяги інформації в ніч перед дедлайном. Значить, влаштуйте собі контрольну! І т. д.

В) Музичний слух

Ті, хто ним володіє, щасливчики. Мови їм даються набагато легше, тому що для них не проблема розрізняти і відтворювати звуки нової мови прямо з льоту, як ноти. Їм не потрібно вникати, як саме потрібно в роті повернути язик і губи (іноді, здається, навіть зуби), щоб витягти звук. Крім того, ці прекрасні люди здатні говорити на чужих мовах майже без акценту – знову ж таки, через чудовий дар добре чути і точно копіювати вимову. Загалом, якщо у вас є музичний слух, то вам, можна сказати, пощастило.

Ідея № 10. Навіть якщо вам ведмідь на вухо наступив, не все втрачено. Рот – це той же музичний інструмент, тому, щоб добре говорити, на ньому потрібно досить багато «грати». Забезпечте собі мовну практику, і вимова буде так чи інакше підтягуватися сама. За тим же принципом, як тіло поступово вчиться ходити, стрибати, бігати, плавати, водити автомобіль без спеціальних зусиль.

Ідея № 11. Корисно слухати радіо або телевізійні передачі потрібною мовою, щоб звикнути до її мелодики та ритму, до інтонування і до того, як вона звучить у «потоці». Навіть якщо поки нічого не розумієте. Достатньо буквально 10-15 хвилин на день.

Г) Занурення в мовне середовище

Тут теж все зрозуміло. Мовне середовище дає можливість задіяти ту частину мозку, яка сама вбирає нову мову, як губка, буквально з повітря – з вивісок, уривків розмов у транспорті і на вулиці, з меню в кафе, з газет і журналів та ін. А ми пам’ятаємо, що способів запам’ятовування і навчання нам потрібно багато, у нас же, так-так, все ще нуль мотивації.

Так ось, якщо у вас є можливість побути в мовному середовищі або навіть переїхати, використовуйте відразу декілька прийомів та ідей.

Ідея № 12. Якщо йдете в кафе, в установу чи будь-яке інше місце, де з вами буде спілкуватися співробітник – попросіться до стажиста. Він на вас попрактикується і буде у захваті, ви на ньому попрактикуєтесь, і будете в захваті.

Ідея № 13. Додайте в свою «скарбничку» будь-який невідомий шматочок нової мови – вивіску, почуте або побачене в газеті слово, звернення до собаки на вулиці і т. д. Запам’ятовуйте його, записуйте, будинки уточнюйте у словнику і намагайтеся прив’язати до інших знайомих слів. Уявіть, що ви збираєте великий-великий пазл, і кожен маленький шматочок (слово, фраза) зменшує об’єм, що залишився.

Джерело; nv.ua